منازعه‌ای که باید در ساختار ۳+۳ حل شود

مهمانان ناخوانده در قفقاز

وزارت دفاع ارمنستان تأکید کرد که هیچ یگان نظامی در منطقه قره باغ کوهستانی ندارند و ادعاهای باکو در این زمینه را گمراه کننده توصیف کرد.
کد خبر: ۱۴۲۳۲۱۸

منابع رسمی جمهوری آذربایجان کشته شدن یک شهروند این کشور در اثر حملات توپخانه‌ای به منطقه شوشا را تایید کرد.

ریاست جمهوری آذربایجان: باکو آماده دیدار با نمایندگان ارمنستان ساکن منطقه قره‌باغ در یولاخ است.

اتحادیۀ اروپا و فرانسه از باکو خواسته‌اند حملاتش را فوری متوقف کند.

تعداد بازدید : 38
تعداد بازدید : 21
تعداد بازدید : 25

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد: تماس های مسکو با ارمنستان و جمهوری آذربایجان در خصوص اوضاع قره آغاز شده‌است. اجرای توافقنامه‌ها در خصوص قره باغ برای حل و فصل اوضاع بین ارمنستان و آذربایجان به جای تشدیدِ تنش ها، ضروری است.

یک انبار مهمات متعلق به یگان های نیروهای مسلح ارمنستان در آغ‌دره منهدم شد.

تعداد بازدید : 23

نخست وزیر ارمنستان:برخی از چهره‌ها دعوت می‌کنند که برای تجمع به میدان جمهوری بروند، همان طور که قبلاً گفتیم همزمان با حمله آذربایجان به قره‌باغ، عوامل نیروهای خارجی نیز فعال‌تر می‌شوند که وظیفه اصلی آنها بی‌ثبات کردن است.هرگونه تلاش برای شورش در طول جنگ خنجر از پشت به ارتش است. آذربایجان در تلاش است ارمنستان را به یک عملیات نظامی گسترده بکشاند.

منابع خبری گزارش دادند که در نتیجه حملات نظامیان جمهوری آذربایجان، ۱۳ غیرنظامی ارمنی کشته و یا زخمی شده‌اند، یکی از جان باختگان و ۸ نفر از مجروحان کودک هستند.

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه امروز (سه‌شنبه) در واکنش به آغاز عملیات نظامی جمهوری آذربایجان در قره باغ کوهستانی گفت که مسکو با باکو در تماس است و جمهوری آذربایجان، روسیه را در جریان عملیات نظامی خود قرار داده است.

بنا بر گزارش خبرگزاری روسی «ریانووستی»، زاخارووا در یک کنفرانس خبری در واکنش به جدیدترین تحولات قره باغ کوهستانی گفت: «ما در حال حاضر با طرف (جمهوری) آذربایجانی در تماس هستیم. در آینده‌ای نزدیک، بر اساس نتایج این تماس‌ها، بیانیه ای مرتبط از طریق وزارت امور خارجه صادر خواهد شد».

وی سپس ادامه داد: «در خصوص اطلاع‌رسانی، ما این اطلاعات را از طرف آذربایجانی خود دریافت کرده‌ایم».

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه همچنین از طرف‌های درگیر در قره باغ کوهستانی خواست که خویشتنداری را در پیش بگیرند.

زاخارووا در این خصوص گفت: « مسکو نگران تشدید اوضاع در قره باغ است. روسیه از جمهوری آذربایجان و ارمنستان درخواست می‌کند تا خونریزی را متوقف کرده است و از طریق دیپلماتیک به حل و فصل مسائل بپردازند».

این دیپلمات روس همچنین تصریح کرد که نیروهای حافظ صلح روسیه وظایف خود درباره اوضاع قره‌باغ را انجام خواهند داد.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان اعلام کرد «اقدامات ضدتروریستی محلی» را در قره‌باغ کوهستانی برای بازگرداندن نظم آغاز کرده است.

وزارت دفاع ارمنستان: نیروهای آذربایجان با سلاح‌های دقیق علیه نیروها و مواضع نظامی ما حمله کردند.

این حملات باکو پس از آن آغاز شد که جمهوری آذربایجان صبح امروز اعلام کرد یک کامیون به دلیل انفجار مین کاشته شده از سوی ارمنستان در منطقه «خوجاوند» جمهوری آذربایجان منفجر شد که در نتیجه آن چهر کارمند وزارت کشور کشته شدند.

تعداد بازدید : 35

رسانه‌های جمهوری آذربایجان به نقل از وزارت دفاع این کشور از انهدام یک سامانه موشکی «تور» در نزدیکی خانکندی خبر داد.

وزارت دفاع آذربایجان در بیانیه خود گفته که در عمیات ضد تروریستی امروز در منطقه قره باغ، اهداف نظامی عناصر تجزیه طلب را هدف قرار داده و در این عملیات، به غیرنظامیان هیچ آسیبی نرسیده است.

تعداد بازدید : 29

رسانه‌های ارمنستان گزارش می‌دهند که شورای امنیت ارمنستان به درخواست نیکل‌ پاشینیان، نخست وزیر این کشور جلسه‌ای را به منظور بررسی اوضاع در قره باغ و تنش در این منطقه هم اکنون برگزار می‌کند.

تعداد بازدید : 27

به گزارش جام جم آنلاین، وزارت دفاع ارمنستان در واکنش به اتهامات جمهوری آذربایجان مبنی بر تحرکات ایروان در قلمرو جمهوری آذربایجان گفت که ایروان هیچ یگان نظامی در منطقه قره باغ کوهستانی ندارد و اظهارات مقام‌های جمهوری آذربایجان در این خصوص گمراه کننده است.

بنا بر گزارش خبرگزاری روسی ریانووستی، وزارت دفاع ارمنستان با تأکید بر این‌که ایروان هیچ نیرو و تجهیزات نظامی د قره باغ ندارد، گفت: «مثل گذشته و در حال حاضر، گزارش‌های رسمی و رسانه‌های جمهوری آذربایجان همچنان به انتشار بیانیه های دروغین درباره حضور یگان‌ها و تجهیزات نظامی و پرسنل نیروهای مسلح ارمنستان در قره باغ کوهستانی ادامه می‌دهند».

در ادامه این بیانیه آمده است: «وزارت دفاع ارمنستان به طور مکرر تأکید کرده است و درحال حاضر نیز اعلام می‌کند که جمهوری ارمنستان هیچ ارتشی در قره باغ کوهستانی ندارد».

ساعاتی پیش، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان گزارش کرد که باکو، «اقدامات ضدتروریستی با ماهیت محلی» در قره‌باغ آغاز کرده استتا نظم قانون اساسی را احیا کند.

جمهوری آذربایجان دلیل این اقدام نظامی خود را تحرکات طرف ارمنستانی از جمله اقدامی خواند که به مرگ افسران پلیس درنتیجه انفجار خودرو در بزرگراه احمدبیلی- فضولی- شوش منجر شد.

باکو می‌گویدکه حافظان صلح روسیه و رهبری مرکز مشترک نظارتروسیه و ترکیه را در جریان عملیاتنظامیخودقرار داده است و و وزارت خارجه جمهوری آذربایجان نیز خواهان عقب‌نشینی کامل ارتش ارمنستان از قره‌باغ و انحلال قدرت‌های غیرقانونی در استپاناکرت را بعنوان شرط صلح در منطقه خوانده است.

وزارت امور خارجه ارمنستان نیز در واکنش به اقدامات جمهوری آذربایجان گفته است که این اقدامات که به بهانه برقراری نظم قانون اساسی در قره باغ انجام می شود، در واقع «تهاجم علیه مردم قره باغ است».

از طرف دیگر، «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان در پی جدیدترین تحولات در قره باغ، جلسه شورای امنیت ملی تشکیل داد.

در بیانیه وب‌سایت شورای امنیت ملی ارمنستان در این خصوص آمده است: «نشست شورای امنیت ارمنستان تحت رهبری نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان، در حال برگزاری است. دستور کار این نشست، شامل اقدامات گسترده نظامی جمهوری آذربایجان در قره باغ کوهستانی می‌شود».

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها